amktevel
Ünnepek

http://karacsony.lap.hu/

Christmas01 

 

 
Menü
 
Akikre, büszkék vagyunk
 
Tantárgyi segítségek
 
Szakkörök
 
Osztályok
 
Itt tanítottak..
 
Nyelvoktatás
 
Osztálytalálkozók
 
Újságcikkek
 
Pályázatok
 
Hírek
 
A tv-kor gyermekei
 
A tévékor gyermekei

A tévékor gyermekei

Az Oslói Egyetem Bölcsészkara kutatójának, Anita Wernernek e kötete első ízben 1994-ben látott napvilágot. Szerzője azóta az újabb kiadások előkészítésekor könyvébe mindig beépítette a legújabb kutatási és statisztikai adatokat is, így a Magyarországon megjelentetett változat már tartalmazza a nemzetközi szakirodalom legfrissebb következtetéseit is. Mivel a könyvben felvetett kérdések nálunk is egyre gyakrabban megfogalmazódnak – szülők és a pedagógusok körében egyaránt –, érdemes megismernünk Anita Werner elemzésének legfontosabb eredményeit.

A szerző elsőként a médiabefolyásolás különféle mechanizmusait, vagyis a kommunikációs folyamat modelljeit mutatja be. Werner a jelenségek holisztikus megközelítése mellett teszi le a voksát; a televízió és gyermek kapcsolatának kutatásában figyelmét a különböző tényezők együttműködésének és kölcsönhatásának vizsgálatára fordítja. A médiakutatások másik irányát pedig az egyén öntevékenységének, a szocializáció folyamatának elemzésére alapozott gondolatmenet segítségével jelöli meg. E szerint „A gyermeknek identitástudata és kompetenciája fejlődéséhez, valamint a valóság megértéséhez szüksége van saját tapasztalatainak, személyes kommunikációjának és a médiából szerzett benyomásainak összjátékára”, annál is inkább, mert a gyermek tulajdonképpen nem egy, hanem többféle valóságot is kénytelen megtapasztalni. Az objektív valóság mellett ugyanis a médiatartalmak egy szimbolikus valóságot is megjelenítenek, s e kettő szolgál alapul az egyén szubjektív valóságának felépítéséhez.

Az utóbbi években gyakran szembesültek a kutatók azzal a kérdéssel, vajon a televízió hogyan hat a gyermek szellemi aktivitására. A gyermek média általi befolyásolásának módja és mértéke a szerző szerint elsősorban attól a kulturális környezettől függ, amelynek tagja. A médiastruktúra és a médiakultúra ugyanis a társadalom struktúrájának és kultúrájának a következménye; viszont feltétele is az ott bekövetkező változásoknak. A médiahasználat pedig egyértelmű szerepet tölt be az életstílus kialakításában is. Ez utóbbi természetesen többféle nézőpontból megközelíthető: például az értékrend, a humán vonatkozások vagy a médiapolitika, illetve az interdiszciplináris együttműködés lehetőségei felől.

A médiahasználat passzivizálásával kapcsolatos vádak vizsgálatakor az elmúlt negyedszázad során rendszeresen megismételt felmérések alapján az is kiderült, hogy valójában a televízió nem elsősorban a kulturális és szociális tevékenységi formáktól vette el az időt, hanem a többi médiától, a mozitól, a rádiótól és bizonyos mértékben a könyvektől. A szabadidős tevékenységek egymáshoz való viszonya lényegében állandó maradt, miközben a szabadidő mennyisége megnövekedett. Összességében tehát a média nem eredményezett általános csökkenést a tevékenységszintben, ami persze a médiatartalom (versek, teljesítmény, tempó) sajátos összetevőivel is magyarázható.

A kötet külön fejezetet fordít annak eldöntésére is, vajon a média alkalmas lehet-e a társadalmi különbségek nivellálására vagy sem. Az e téren elvégzett vizsgálatok ugyanis egymásnak ellentmondó következtetésekre jutottak. Anita Werner szerint a fiatalok és az idősek közötti médiahasználati különbség egészen a generációs szakadék mértékéig növekedett; s hasonló tendencia figyelhető meg a nemek között is.

A nemek közötti médiahasználati különbségeknek köszönhetően a média meghatározó szerepet tölt be a nemi szerepek szocializációjában. Ezt a megfigyelést több évtizedes, például amerikai vizsgálati adatok is megerősítik. Arra viszont a svéd kutatók csak nemrégiben hívták fel a figyelmet, hogy – egyelőre még nem egészen világos mechanizmus következtében – a tévénézés másként hat a fiúkra és a lányokra. Ez az eltérő hatás elsősorban a két nem önképének kialakulási folyamatában mutatkozik meg.

A televíziózás szerepének megítélésekor természetesen nem kerülhető meg az a kérdés sem: miképpen hat ez a gyermek olvasási szokásaira. E vonatkozásban két hipotézis létezik: a stimulációs és a redukciós. Használatban vannak különféle vizsgálati technikák is; az összehasonlításra alkalmas adatok egybevetése nyomán a legfontosabb tanulságot az a megállapítás képviseli, hogy „a médiaszokások a lakosság egészét tekintve kevéssé változtak; a tévénézés valamennyit nőtt, míg az olvasással eltöltött idő változatlan maradt”. Újabban a könyvolvasást egyre inkább felváltja az újság- és folyóirat-olvasás. Nemek tekintetében viszont Észak-Európában is megfigyelték a könyvolvasási szokások terén nálunk is észlelt tendenciát: az elmúlt 25 év során a fiúk esetében csökkent, lányok körében változatlan maradt a könyvolvasás, ami az elsősorban az audiovizuális médiafogyasztás nemek közötti különbségével magyarázható.

Nincsen azonban még pontos képünk a gyermekek képnyelvi kompetenciájáról, szemben e verbalitással, aminek teljes fejlődésmenete ismert. Így csak remélhetjük, hogy a médiapedagógia már a közeljövőben tudni fogja, mi kell ahhoz, hogy a megértés érdekében valóban helyesen válasszuk ki az ismeret átadásának céljából alkalmazott képet. Mivel azonban a televízió nem csak képmédium, hanem szavakat is közvetít, eredményesen használható a nyelvek oktatásában.

A televízió alapvetően családi médium is, vizsgálati adatok szerint szoros összefüggéseket mutatnak a szülők és a gyermekek televíziós szokásai. A család tehát hat a tévénézésre, de ez fordítva is igaz. A televíziónak strukturális és relációs szerepei is vannak; ez utóbbiak között legjelentősebbnek a „szociális tanulás” funkcióit tekintjük. A családi kapcsolatok azonban könnyen meg is sérülhetnek, adott esetben a látottak nyomán a gyerekekben kialakult túlzott elvárások kielégítetlensége miatt.

Neuralgikus pontja a televízió megítélésének a média által közvetített agresszivitás kérdése. A médiaerőszakkal kapcsolatos nemzetközi felmérések tapasztalatai, bár rengeteg módszertani nehézséget vetettek fel a kutatók, különféle elméletek megszületését eredményezték; ma is érvényben lévőnek tartják a tanulási, a stimulációs és a hozzászokási elméletet. Az első két esetben kiszámítható az agresszivitás felerősödése, az utóbbi inkább tolerálását eredményezné. Összességében azonban nem tagadható az erőszakos műsorok nézése és a gyermeki agresszivitás terjedése közötti összefüggés, noha a hatást nagymértékben befolyásolják a gyermekek környezetének és előzetes beállítottságának jellemzői.

Így nem lehet csodálkozni azon sem, ha például a svédországi Mediapanel-vizsgálat e vonatkozásban is különbséget mutatott ki a fiúk és a lányok között, illetve pozitív korrelációt az agresszivitás, a szorongás és a nyughatatlanság között. A televíziós erőszak azonban korántsem az egyetlen vagy kizárólagos oka a társadalomban megtalálható agresszivitásnak; legfeljebb felerősíti a másutt is jelenlévő trendek hatásait. Sőt, bizonyos vonatkozásban legitimálhatja azokat.

Hasonlóképpen sok aggodalmat keltenek a szakemberekben a televízióban látott, látható reklámok gyermekekre gyakorolt hatásai. A reklámok ugyanis a televízió kommercializációjával megkerülhetetlenné váltak: így bekerültek a gyermekeknek szánt műsorokba is. Elsősorban játékokat, élelmiszereket, szórakoztató elektronikai termékeket hirdetnek, és következetesen különbözőképpen kezelik a fiúkat és a lányokat a nemi sztereotípiákkal teljes összhangban. De a reklámok gyermekekre gyakorolt közvetlen vagy közvetett hatásai esetében sem szabad elfeledkezni arról, hogy ezek is mindig a környezeti hatásokon és a személyes beállítottságon keresztül érvényesülnek. A családnak tehát a tévéreklámhoz való helyes viszony kialakításában döntő szerepe van, és e viszony közvetlen kapcsolatban van a tévézés mennyiségével. Mivel a reklám is önálló kultúrtermék, vitathatatlanul szerepet játszik a gyermek valóságképének kialakításában, ami a hatáslánc minden szereplőjének felelősségére figyelmeztet.

Megkerülhetetlen a kérdés: valóban az iskola rovására megy-e a televíziózás? Sok helyütt legjobban a gyermekek nyelvi készségének romlása miatt okolják a televíziót, de olvashatunk a tévénézés mennyisége és az iskolai tevékenység közötti negatív korrelációról is. Ez utóbbi esetben azonban igencsak árnyalja a képet az a megállapítás, hogy a társadalmi-kulturális szempontból előnyösnek tartott környezetben felnövő gyermekek általában kevesebbet nézik a tévét, és általában jobbak a tanulmányi eredményeik is. Az is csak nehezíti a tapasztaltak megítélését, hogy a televízió egyes esetekben pozitív, másokban negatív hatású; az iskola által kínált tudás iránti további érdeklődés ösztönzőjének, de az iskolai kudarcok előli menekülés lehetőségének is tekinthető. Az pedig, hogy megnőtt a gyerekeknek a világról való – a nagyon távoliakról is – informáltsága, ugyancsak nagymértékben a televíziónak köszönhető, de ez nem jelenti azt, hogy az iskola információnyújtó jelentősége ezáltal csökkent volna. Anita Werner inkább úgy fogalmaz: a média elsősorban a gyermekek álmaira és fantáziájára hat, sokkal kevésbé saját konkrét valóságukra. Ha pedig ez így van, akkor az iskola nem tehet mást, mint megtanul ezzel az eszközzel (is) élni: megtanítja tanulóinak az alapvető médiaismereteket, az audiovizuális kifejezés adekvát módjait és lehetőségeit, és kialakítja bennük a médiával szembeni önálló, kritikus attitűdöt is.

Miképpen oldható ez meg a legeredményesebben? Önálló tantárgy keretében vagy esetleg az anyanyelv, a környezet- vagy a társadalomismeret tananyagában? Minden iskolai szintnek és típusnak megvannak ezzel kapcsolatban a maga tapasztalatai. Azt azonban semmiképpen nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a médiaismeret oktatása nem lehet eredményes sem a kommunikációs kompetenciák helyes elsajátíttatása, sem a szabadidő-eltöltés kultúrájának megalapozása nélkül. Ehhez a pedagógiához szükségképpen újabb szakmai ismeretanyagokat is hozzá kell kapcsolni, például az antropológiát, a médiára alkalmazott irodalomdidaktikát, de a legfontosabb az interdiszciplinaritás tudomásulvétele és megvalósítása.

Anita Werner: A tévékor gyermekei. Magyar Felsőoktatás Könyvek 9. Budapest, 1998, Nemzeti Tankönyvkiadó

 

Médiaerőszak:

Hogy mennyit és hogyan árt a képernyőn megjelenő erőszak a gyerekek lelki világára, már elég sokan megfogalmazták. A téma viszont elapadhatatlan, egyre több és több új igazság, állítás és cáfolat lát napvilágot.

Tóth Tamás könyve a Médiaerőszak is e téma köré épül. Annyiban speciális, hogy nem általánosságában ír, az erőszakos, pisztolyos, bombás, vad szex jelenetekkel tarkított filmekről, illetve az azonos tartalmú híradókról, hanem kifejezetten a magyar viszonyokat taglalja, elemzi.

„Feladatunk nem könnyű, a rémületküszöb egyre magasabb, az embergyerekek immunizálódta…” (Szörny Rt.)

Vizsgálja a tévéből, a médiából ömlő erőszak hatásmechanizmusát, interjúkat készített gyerekekkel, pedagógusokkal, szülőkkel. Állításait bizonyította és cáfolta. A témában végzett kutatása három tézisből indult ki. Az első szerint a médiába egyre jobban jelen van az erőszak, továbbá: a megjelenített erőszak negatív hatással van a gyerekekre. És végül, hogy ezek a negatív hatások megbeszéléssel, folyamatos felkészítéssel csökkenthetőek.

Interjú – Sándor, 14 éves

- Mindenkinek van saját tévéje, és mindenki külön keresi meg a saját műsorát?
- Igen.
- Olyan előfordult már, hogy valamit megbeszéltetek egy film kapcsán?
- Családon belül?
- Igen.
- Nem nagyon. Inkább apummal szoktunk ilyen akciófilmekről beszélgetni.
- Mennyire mélyen? Felszínesen megdumáljátok?
- Csak a tartalmát, meg, hogy mi volt jó benne, mi rossz.

- A szüleid szoktak szólni, hogy ezt már 18-as karikával jelölték, nem neked való, ne nézd meg?
- Nem.
- Éjszakai horrorfilm vagy pornófilm, péntek, szombat éjszaka – nézed őket?
- Még belefér.
(Részlet a könyvből)

Tóth Tamás: Médiaerőszak
Kossuth Kiadó
Ára: 2990,- Ft.

 

 
Idő
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Naptár
2024. Július
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Látogatottság
Indulás: 2006-05-09
 
Szavazz!
Mit hiányolsz a honlapról?
Válassz témát!

Több képet szeretnék
Több tantárgyi segítséget
Több információt az iskoláról
Fórum lehetőséget
Továbbtanulással kapcsolatban inform.
Még több linket
Még több segítséget
Még több más tájékoztatást
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Egyéb
 
Játékok
 
Elérhetőség

  T.AMK@mailbox.hu

 Tel.:00-36-74/404-762

  7181 Tevel, Petőfi S. u.3.

 
Szótár

 

Szótár

 
Kisdiákoknak

Kiara and Kovu running

http://kisgyerek.lap.hu/ 

 

Szobafestõ Budapest területén, legyen szó tisztasági festésrõl, vagy komplexebb munkálatokról, mi rendelkezésre állunk!    *****    Svéd termék a legjobb áron! Regisztrálj vásárlónak és kapj egyszeri 2000 Ft-ot és 15% kedvezményt a katalógusból! Svéd    *****    Azariah - RAMPAPAPAM formabontó verzióban, hallgasd, likeold, mutasd meg a spanodnak is :D    *****    ClueQuest- Új, ingyenes online nyomozós játék! Fejtsd meg a rejtélyt, és találd meg a tettest!Gyere cluequest.gportal.hu    *****    Szobafestõ Budapest    *****    Svéd termékek!Csatlakozz hozzám és kapj 2000,- Ft kedvezményt-15% kedvezmény a katalógus árból!Parfümök, szépségápolás!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!